Tworzenie i doskonalenie systemu ocen pracowniczych

Kurs skierowany jest do dyrekcji personalnej, dyrektorów i zarządów firm oraz osób, które aktywnie zarządzają systemami personalnymi, szczególnie systemami ocen pracowniczych. Oferta kursu skierowana jest do osób pełnoletnich.

Minimalna liczebność grupy: 18
Maksymalna liczebność grupy: 40
Liczba godzin lekcyjnych: 30

Efekty kształcenia

  • prezentacja zasad budowania efektywnego systemu ocen okresowych
  • trening umiejętności konstruowania narzędzi oceny pracownika
  • trening umiejętności przeprowadzania rozmowy oceniającej
  • prezentacja możliwości wykorzystania wyników oceny pracowniczej
  • prezentacja metod doskonalenia kadr w przedsiębiorstwie
  • trening umiejętności tworzenia efektywnego systemu doskonalenia kadr

Przedmiot i treści kształcenia

  1. System ocen
    • Specyfika
    • Skuteczność systemu ocen okresowych
    • Budowanie efektywnego systemu ocen
    • Elementy systemu ocen
    • Korzyści systemu ocen
    • Cele systemu ocen
    • Zasady realizowania procesu oceny
  2. Etapy procesu oceny
    • Operacjonalizacja kryteriów oceny
    • Kompetencje
    • Etapy tworzenia systemu ocen
    • Opisy stanowisk
    • Kryteria ocen i wyznaczniki behawioralne
  3. Czynniki podlegające ocenie
  4. Zasady tworzenia systemów ocen, okresowych
  5. Metody oceny
    • Relatywne (porównanie parami, rozkład normatywny, ranking) – korzyści i ograniczenia
    • Absolutne (ocena opisowa, punktowa skala ocen/ skale graficzne, skale behawioralne i Assessment center, 360, 180)
    • Samoocena
    • Ocena oparta na kompetencjach
  6. Bariery wdrożenia systemów ocen okresowych
    • Rola kadry menedżerskiej w wprowadzeniu systemów ocen okresowych
    • Zmiana organizacyjna
    • Zachowania pracowników
    • Rola związków zawodowych w procesie tworzenia i wdrażania systemu ocen okresowych
  7. Tworzenie arkuszy ocen okresowych
    • Błędy w tworzeniu arkuszy
    • Przykładowe arkusze ocen – analiza i tworzenie
  8. Rozmowy oceniające
    • Cele rozmowy oceniającej
    • Etapy rozmowy oceniającej
    • Przygotowanie się do rozmowy
    • Sterowanie przebiegiem rozmowy
    • Błędy w rozmowach
    • Symulacje rozmów oceniających
  9. Trening umiejętności komunikowania się w sytuacji oceny
    • Podstawy komunikacji werbalnej i niewerbalnej
    • Indywidualne style komunikacyjne
    • Bariery skutecznego komunikowania się i metody ich przezwyciężania
    • Umiejętność aktywnego słuchania
    • Reguły zachowań asertywnych
    • Przezwyciężanie sytuacji konfliktowych
  10. Wdrożenie systemów ocen okresowych
    • Pilotaż
    • Regulamin
  11. Wykorzystanie wyników systemów ocen okresowych
    • Ocena potencjału kadrowego w kontekście polityki personalnej
    • Efektywny system doskonalenia kadr i jego składniki
    • Identyfikacja potrzeb szkoleniowych, plany szkoleń
    • Ścieżki kariery
    • Planowanie rozwoju kadr

Metody dydaktyczne i forma realizacji zajęć

  • ćwiczenia praktyczne, gdzie uczestnicy: dużo piszą, dużo mówią, uczą się konkretnych technik,
  • prezentacja,
  • dyskusja,
  • mini wykład połączony z prezentacjami multimedialnymi.

Terminy zajęć są ustalane z grupą w zależności od preferencji uczestników. Po ukończeniu kursu uczestnik otrzymuje świadectwo ukończenia kursu.