Przywództwo i efektywne zarządzanie zespołem

Kurs adresowany jest zarówno do wszystkich osób na stanowiskach kierowniczych, zarządzających co najmniej jednym pracownikiem, jak i przedstawicieli działów personalnych i liderów zespołów.
Oferta kursu skierowana jest do osób pełnoletnich.

Minimalna liczebność grupy: 18
Maksymalna liczebność grupy: 40
Liczba godzin lekcyjnych: 30

Efekty kształcenia

  • Zapoznanie ze specyfiką procesu zarządzania zespołem pracowników oraz czynnikami efektywnego przywództwa.

Przedmioty i treści kształcenia

  1. Zarządzanie zespołami
    • Kompetencje menedżerskie do zarządzania zespołami.
    • Styl zarządzania a efektywność
    • Wydajność zespołów (budowanie i rozwój zespołu, planowanie celów dla zespołu, koordynacja działań zmierzających do osiągnięcia postawionych celów)
    • Warunki organizacyjne do zarządzania zespołami
  2. Role zespołowe i style komunikowania
    • Błędy w postrzeganiu, stereotypy i mechanizmy obronne a praca zespołowa
    • Role zespołowe
    • Diagnozowanie ról zespołowych
    • Role a styl komunikowania w zespole
    • Zarządzanie zespołem i dobór do zespołu
  3. Komunikacja jako narzędzie budowania poprawnych relacji z zespołem
    • Istota komunikowania (jak przekazywać jasne, zrozumiałe, konkretne komunikaty; jak komunikować bez oceniania. Konstruktywna krytyka; jak odmawiać pracownikom, profesjonalnie zwalniać i przekazywać niewygodne polecania służbowe
    • Reguły efektywnej komunikacji
    • Wieloznaczność zachowań komunikacyjnych – bariery i trudności
    • Formalne i nieformalne kanały przepływu informacji
    • Komunikacja perswazyjna – sztuka przekonywania
  4. Grupowe rozwiązywanie problemów
    • Techniki rozwiązywania problemów
    • Warunki skutecznej pracy w grupie
    • Grupowe podejmowanie decyzji
    • Zespoły wirtualne i zarządzanie nimi
    • Kreatywność zespołów
    • Twórcze rozwiązywanie problemów
  5. Rozwijanie umiejętności menedżerskich
    • Autoprezentacja
    • Techniki wywierania wrażenia (asertywność w zarządzaniu; asertywne wyrażanie własnego zdania i opinii; asertywne wyrażanie odmowy; asertywne wydawanie poleceń; reagowanie na wrogość i zachowania inwazyjne; postawy asertywne w obliczu trudności i konfliktów)
    • Jak rozpoznawać i dobierać techniki wpływu w zarządzaniu
    • Charyzmatyczny menedżer i jego rola w organizacji wspierającej kreatywność
  6. Motywowanie w zarządzaniu
    • Narzędzia zarządzania wspomagające działanie systemu motywacyjnego (system zarządzania przez wartości; system zarządzania talentami pracowników; system zarządzania kompetencjami)
    • Motywowanie do pracy – wartości finansowe i pozafinansowe
    • Pozapłacowe środki i zasady pobudzania motywacji
    • Delegowanie uprawnień
    • Znaczenie delegowania
    • Sfery delegowania

Metody dydaktyczne i forma realizacji zajęć

  • ćwiczenia praktyczne, gdzie uczestnicy: dużo piszą, dużo mówią, uczą się konkretnych technik,
  • prezentacja,
  • dyskusja,
  • mini wykład połączony z prezentacjami multimedialnymi.

Terminy zajęć są ustalane z grupą w zależności od preferencji uczestników. Po ukończeniu kursu uczestnik otrzymuje świadectwo ukończenia kursu.